
W tym roku szkolnym ośmioklasistów i ich rodziców czeka ważne zadanie: wybór szkoły ponadpodstawowej.
Czym się w nim kierować?
Informacji o szkołach warto szukać na różne sposoby: pytając znajomych, czytając rankingi, na stronie kuratoryjnej znajduje się baza szkół w naszym rejonie.
Jest też kilka aspektów, jakie warto przeanalizować razem z dzieckiem, by wybrać szkołę nie tylko dobrą, ale przede wszystkim odpowiadającą potrzebom tego konkretnego młodego człowieka.
Co warto wziąć pod uwagę?
Cechy szkoły:
- profile klas i języki obce, jakich uczą się uczniowie w danej szkole
- progi punktowe, czyli to, ile punktów trzeba było mieć w poprzednich latach, by dostać się do szkoły, do danej klasy (różnice między klasami w danej szkole mogą być dość istotne)
- liczebność klas
- doświadczenie nauczycieli w pracy z licealistami
- koła zainteresowań, jakie proponują nauczyciele. Dobrze, jeśli poza standardowymi kołami przedmiotowymi jest coś jeszcze – koło teatralne, chór, gazetka szkolna, koło sztuk walki, artystyczne, informatyczne….
- inicjatywy realizowane przez uczniów, np. festiwal sztuk, akcje charytatywne, proekologiczne, noce filmowe
- misja i wizja szkoły: cele jakie sobie stawiają nauczyciele, wizję tego, jakiego absolwenta chcą wypuścić po kilku latach wspólnej pracy
- jacy uczniowie wybierają najczęściej tą szkołę.
Cechy dziecka
- Co lubi? A czego nienawidzi się uczyć?
- Jakie przedmioty sprawiają mu przyjemność, jakie są ok, jakie są dużym problemem? Czy to, jakie lubi przedmioty, to kwestia nauczyciela czy raczej możliwości i chęci dziecka?
- Czym się interesuje, o czym chętnie czyta, ogląda filmiki w internecie, o co pyta?
- Czy ma jakieś trudności w nauce, specyficzne problemy? Czy ma jakieś problemy zdrowotne? Np. alergie, problemy kardiologiczne, które mogą uniemożliwić naukę w klasie sportowej lub konkretnym technikum czy szkole branżowej.
- Jakie ma ambicje? Czy mówi o studiach, o zawodach, które wymagają wyższego wykształcenia, a może wręcz przeciwnie widzi się w rzemieślniczym zawodzie?
- Jakie ma wyniki szkolnych egzaminów próbnych?
Analiza cech szkoły i potrzeb dziecka powinna być podstawą do podjęcia
decyzji o wyborze szkoły. Szkół wybranych powinno być kilka. Po pierwsze ta
wymarzona, po drugie ta, do której dziecko się dostanie na pewno (tak na
wszelki wypadek by uniknąć stresu odnalezienia się poza systemem po pierwszej
rekrutacji). Pomiędzy nimi warto wybrać kilka szkół, które również odpowiadają
potrzebom dziecka, choć może nie są tak idealne. To zwiększa szansę,
a także daje poczucie elastyczności. Nie
jest dobrze, jeśli młody człowiek stawia wszystko na jedną kartę. Stres przed i
gorycz ewentualnej porażki są wtedy dużo większe.
Kilka ważnych zasad dotyczących wyboru szkoły:
Po pierwsze: nigdy nie kieruj się wyborem koleżanki/kolegi.
Po drugie: zastanów się, z czego potrzebna będzie Ci matura na studia i wybierz odpowiednią klasę.
Po trzecie: nigdy nie idź do szkoły „a, bo nie miałam/em gdzie iść”. Uwierz , że później będziesz przeżywać męczarnię.
Po czwarte: nie przejmuj się, jeśli nie dostaniesz się tam, gdzie najbardziej chcesz. Wybierz szkołę, która posiada podobny poziom i postaraj się zaaklimatyzować.
Po piąte: nie podejmuj pochopnych decyzji.
Ćwiczenie: no więc gdzie ja mam iść?
Weź kartkę i zapisz u góry przedmioty, które lubisz najbardziej. Pod spodem te, których nie lubisz.
Niżej wypisz swoje zainteresowania i to, czego nie lubisz robić.
Poszperaj w Internecie, znajdź strony szkół w Twojej okolicy i wypisz wszystkie , które Cię interesują. Dokonaj selekcji. Określ, jaki typ szkoły wybierasz. LO, technikum czy szkołę branżową. A może kilka z nich?
Następnie szkoły, które Ci zostały porównaj ze sobą, ze względu na dojazd, prestiż, opinię znajomych, itd.
Na końcu wybierz kilka oddziałów, w maksymalnie 3 szkołach i do dzieła.
PAMIĘTAJ, ŻEBY ZAWSZE IŚĆ ZA MARZENIAMI!
„Bo lepiej jest żałować, że się coś zrobiło niż żałować, że się czegoś nie zrobiło...
Ankieta: zainteresowania i preferencje zawodowe.
Jaką szkołę średnią wybrać i jak zrobić to mądrze?