
Od września 2019 r. do czerwca 2021 r. w Szkole Podstawowej im. Stanisława Dąmbskiego w Rudnej Wielkiej realizowany jest w ramach programu Erasmus+ projekt Manifestaciones Artisticas desde las Festividades y Tradiciones Europeas. W projekcie uczestniczą szkoły z sześciu państw: Hiszpanii, Włoch, Grecji, Turcji, Rumunii i Polski. W dniach 24 – 29 listopada br. czworo uczniów i dwoje nauczycieli z naszej szkoły wyjechało do Hiszpanii, aby w miejscowości Ares, niedaleko miasta A Coruna, poznawać tradycje, kulturę i historię hiszpańskiej Galicji. Zapraszamy do zapoznania się z relacją uczennicy, która wzięła udział we wspaniałym spotkaniu z rówieśnikami z Hiszpanii, Włoch, Turcji, Grecji i Rumunii.
PODRÓŻE UCZĄ, KSZTAŁCĄ I… POZOSTAJĄ W PAMIĘCI NA ZAWSZE…
Wizyta robocza uczniów i nauczycieli ze Szkoły Podstawowej w Rudnej Wielkiej w Hiszpanii w ramach programu Erasmus +
Dnia 23 listopada 2019 roku czwórka uczniów z klasy VIII wraz z Panią Dyrektor Małgorzatą Mazepą oraz nauczycielką języka angielskiego, panią Joanną Wiśniewską udała się w podróż do – jak na początku myśleliśmy – słonecznej Hiszpanii, w ramach programu Erasmus +. Po długiej podróży dotarliśmy do Santiago de Compostela, gdzie spędziliśmy noc.
Pierwszego dnia, gdy wszystkie grupy z pięciu krajów partnerskich z Grecji, Turcji, Włoch, Rumunii oraz Polski zostały sobie przedstawione, udaliśmy się na wzgórze Monte do Gonzo, gdzie zobaczyliśmy m.in.: pomnik wybudowany na cześć polskiego papieża Jana Pawła II. Następnie udaliśmy się do centrum miasta św. Jakuba. Zobaczyliśmy katedrę, która pomimo remontu wciąż zachwyca. Potem nadeszła najbardziej wyczekiwana przez wszystkich uczniów część dnia – dzieci poznały swoich gospodarzy na kolejny tydzień. Po ciepłym przyjęciu udaliśmy się do domów.
Drugi dzień zaczęliśmy od oficjalnego przywitania wszystkich uczestników projektu. W jednej z sal lekcyjnych koordynatorzy szkolni z każdego państwa otrzymali prezent w postaci muszli św. Jakuba. Kolejnym punktem programu była wizyta w ratuszu oraz przywitanie przez władze miasteczka Ares, gdzie otrzymaliśmy pamiątkowe kalendarze. Wzięliśmy również udział w wydarzeniu na temat przemocy względem płci. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po budynkach szkoły i ugoszczeni lunchem w stołówce. Po posiłku nadeszła pora na uczestnictwo w warsztatach tańca i warsztatach plastycznych, w bogato wyposażonej pracowni do nauki przedmiotów artystycznych.
Trzeciego dnia udaliśmy się do Betanzos. Najpierw odwiedziliśmy budynek CIEC Fundation, a potem zwiedziliśmy miasto. Odwiedziliśmy Igrexa de San Francisco oraz Igrexa de Santa María do Azougue, czyli dwa kościoły w centrum miasteczka. Nasze kolejne plany zostały odwołane ze względu na deszcz, dlatego też wieczór mogliśmy spędzić z naszymi hiszpańskimi rodzinami, poznając ich codzienne zwyczaje i kulturę.
Czwarty dzień zaczął się od szkolnych zajęć, a w międzyczasie nauczyciele wybierali logo projektu, które każdy kraj miał za zadanie przygotować. Potem udaliśmy się do wieży w Pontedeume, a następnie nadrobiliśmy zaległości z poprzedniego popołudnia. Zwiedziliśmy miasto Feroll, gdzie przewodniczka pokazała nam liczne graffiti na ścianach. Mogliśmy oglądać dzieła zarówno wprawnych artystów, jak i początkujących rysowników. Naszym następnym celem stało się Muzeum Historii Naturalnej. Zdziwiło nas, jak ogromna może być kałamarnica!
Nasz piąty dzień spędziliśmy w Coruñie, gdzie zaczęliśmy od zwiedzenia oceanarium. Pomimo niesprzyjającej pogody udaliśmy się do Domus. Nazwa niewiele nam mówiła, ale okazało się, że to hiszpański odpowiednik naszego Centrum Nauki Kopernik! Zastaliśmy bardzo interesującą wystawę, związaną z przedmiotami, które znamy z lekcji biologii, chemii czy fizyki. Podczas zwiedzania jeden z naszych uczniów okazał się najbardziej zrelaksowaną osobą z całej naszej grupy – a mógł to sprawdzić dzięki specjalnemu urządzeniu badającemu poziom stresu fal mózgowych.
Ostatni dzień rozpoczęliśmy od zwiedzenia klasztoru Santa Catalina. Po tej wycieczce wzięliśmy udział w szkolnym festynie z okazji Magosto – galicyjskiego święta pieczonych kasztanów. Podczas występów grupy galicyjskich muzyków spróbowaliśmy przysmaku churros z czekoladą (nazywane są również hiszpańskimi pączkami mimo, że kształtem ich nie przypominają). My również wystąpiliśmy razem z grupą uczniów, tańcząc tradycyjny taniec. Została również wręczona nagroda dla zwycięzcy konkursu na logo, którym okazały się Włochy. Gratulujemy wygranej!
Niestety nadszedł czas pożegnania, ale mamy nadzieję, że jak najszybciej zobaczymy się z naszymi przyjaciółmi z Hiszpanii. Co dała nam ta podróż? Niezapomniane wrażenia, możliwość rozmowy w języku angielskim, a przede wszystkich zobaczyliśmy jak wygląda życie naszych rówieśników w Hiszpanii w domu i w szkole.
Zuzanna Sabat, kl. VIII
Szkoła Podstawowa im. Stanisława Dąmbskiego w Rudnej Wielkiej